Corona check app zonder Digid

Corona check app kan zonder Digid

Corona check app zonder Digid

Corona check app kan zonder Digid

Wat is de grootste stressfactor onder veel ouderen op dit moment? Dat ze overal de Corona check app op hun mobiel moeten laten zien. Op onze helpdesk stromen de vragen binnen van ouderen die soms zelfs buikpijn hebben van de stress over het toegangsbewijs. Dat is dan vooral omdat ze een serie ingewikkelde digitale handelingen moeten verrichten om ergens binnen te mogen.

Ouderen die een kop koffie willen drinken of zelfs maar naar het toilet moeten in een restaurant zijn al verplicht om een geldige QR code te laten zien. Ze hebben zich goed geïnformeerd, dus krijgen we veel vragen over DigiD en de Corona Check app. Maar wist u dat er geen DigiD nodig is om de corona check app te activeren? Lees er alles over in deze blog.

Papieren Vaccinatiebewijs aanvragen
Een papieren vaccinatiebewijs aanvragen hoeft niet digitaal, het kan ook telefonisch. Bel 0800-1421 en geef aan dat u een papieren bewijs wilt. Een speciale helpdesk neemt de gegevens op. U ontvangt de coronapas binnen 5 werkdagen per post. In de brief zitten dan 2 bewijzen, waarvan 1 nationaal en de andere internationaal. Voor de corona check app is eenmalig de internationale QR nodig, voor toegang binnen Nederland neemt u het papier met de Nederlandse vlag mee op pad.

Instellen Corona check app zonder DigiD
Het is opvallend hoeveel ouderen, ondanks dat ze al een papieren bewijs hebben, toch de QR code op de mobiel willen hebben. Wij werken daar graag aan mee: Het digitaal instellen op de senioren smartphone kan met telefonische assistentie van onze helpdeskmedewerkers. De uitleg en de activatiecode staan op de ene pagina van de brief, op de andere is de benodigde internationale QR code geprint. Met bovenstaande brieven bij de hand is alles vlot op afstand in te stellen door de helpdeskmedewerker. 

Oefenen met de app
Is het invullen gedaan, dan komt dat spannende moment;  hoe toont u de QR code? Want voordat er een lekker stukje appelgebak met verse koffie kan worden genuttigd heeft u de verplichting om de code aan de deur te laten zien. Leer daarom met onze medewerker of met een familielid de app gebruiken. Complimenten aan de makers voor de gebruiksvriendelijkheid van de app, want na het opstarten is er maar 1 knop zichtbaar. Klikt u daarop krijg dan ziet u de befaamde QR Code en mag u naar binnen. U kunt niets fout doen, dus klik maar op die blauwe knop. Ziet u een zwart-wit gemarmerd vierkant verschijnen? Dat is die QR code die ze willen zien aan de deur.   

Bij onze helpdesk laten we onze klanten altijd een paar keer oefenen, zodat de handeling routine wordt. Als ze naderhand terugbellen, dat gebeurt regelmatig, vertellen ze vol trots dat het gelukt is. Gisteren kregen we zelfs gebak getrakteerd van een tevreden klant, omdat ze zo blij was dat ze weer overal naar binnen mag. Dat is waar wij het voor doen, dat elk oudere weer gewoon mee kan draaien in deze maatschappij door de digitale drempels iets te verlagen.  

Digitale vaardigheid ouderen
Het is goed om te beseffen dat niet elke oudere even digitaal vaardig is. De basisvaardigheden zijn niet gelijk, wat kan leiden tot vereenzaming en grote afstand tot de maatschappij. Dit is waarom we vijf jaar geleden zijn gestart met SeniorenTAB, we zijn een commerciële organisatie met een sociaal hart. SeniorenTAB zet zich actief in om ouderen die eerste stappen te laten zetten met onder andere onze toestellen en initiatieven zoals cursussen en binnenkort een eigen leeromgeving. De instructie hoe de Corona check app in te stellen zonder DigiD is daar onderdeel van, maar we vonden het belangrijk u nu al uit te leggen hoe dit moet zodat zoveel mogelijk ouderen er weer op uit kunnen. Door de drukte rondom de corona check app is onze helpdesk tijdelijk extra bemand. Bent u zelf mantelzorger of familie, neem vooral het initiatief om de papieren pas aan te vragen samen met de senior, wij zijn uw backup voor als u er niet uitkomt.

Corona check app
De SeniorenTAB mobiel is uitgerust met de Corona Check app.
SeniorenTAB Samsung-S602 voorkant

Nieuw SeniorenTAB Samsung instapmodel

De prijsstijging van transport en het gebrek aan chips voelen we bij SeniorenTAB ook. Afgelopen weken hebben we de prijzen dagelijks met lede ogen omhoog zien gaan tot een punt waarbij we zelf niets anders konden dan ook de prijzen ook verhogen. Gelukkig heeft onze inkoopafdeling een oplossing gevonden in de vorm van een nieuw instapmodel.

We zijn al een tijdje stiekem verliefd op de Samsung serie. De tablets en de smartphones zijn elke keer weer een lust voor het oog, de kwaliteit is huizenhoog. We raakten in gesprek met Samsung, hoe konden we onze klanten goede producten bieden terwijl het aanbod door de aanstaande kerstperiode volledig opdroogde? Het antwoord bleek simpeler dan we dachten: testen met een nieuw instapmodel.

Onze engineers hebben dit nieuwe model aan een uitgebreide test onderworpen en reageerden positief. Dit instapmodel is een prima alternatief voor startende ouderen en de specificaties zijn netjes voor een toestel in deze prijsklasse. Daarom hebben we, nu de prijzen nog relatief laag zijn, heel groot ingekocht zodat we deze machtig fijne senioren smartphone lang aan kunnen blijven bieden voor een realistische prijs. 

Dus is jouw vader of moeder, of allebei, toe aan een smartphone waarmee ze kunnen bellen, Whatsappen en beeldbellen? Koop dan nu de SeniorenTAB Samsung S602. Te bestellen in het Vlaams en Nederlands, waarbij voor de Vlaamse versie alle apps specifiek zijn toegespitst op Vlaanderen (zoals Itsme en CovidSafe)  en voor Nederland bijvoorbeeld DigiD en Corona Check App al vooraf geïnstalleerd zijn.  

Senioren Smartphone geschikt voor QR code

Corona Check App en senioren

Senioren Smartphone geschikt voor QR code

Op de helpdesk van SeniorenTAB is het momenteel druk, heel druk. Vanaf 25 september 2021 heeft iedereen van 13 jaar en ouder op sommige plekken een coronatoegangsbewijs nodig. Bijvoorbeeld in de horeca, bij een evenement, sportwedstrijd of culturele voorstelling. Ouderen zijn van alle leeftijdsgroepen het zwaarste getroffen door deze regeling. Want hoe werken al die apps die ze moeten installeren? De Corona check App werkt bijvoorbeeld alleen als je Digid geactiveerd is. Maar hoe activeer je dan Digid? In België zijn het gelijksoortige vragen maar dan over Itsme en de CovidSafe app. We krijgen allemaal vragen over deze apps en of onze telefoons geschikt zijn. Geschikt zijn ze zeker en we begrijpen dat er haast bij is om ze snel thuis af te leveren. Alleen is het installeren en instellen van de apps een ingewikkeld klusje waar menige oudere wat hulp bij nodig heeft.

Tijdens onze wekelijkse tabletcursus was het de meest gestelde vraag, hoe werkt zo’n QR code eigenlijk? De een ging zaterdag uit eten bij de Chinees, de ander wilde een kopje koffie drinken op het terras. Dat laatste mag iedereen, maar wil je even naar het toilet moet je opeens een QR code laten zien? Dat had ze meegemaakt, ze was maar naar huis gegaan. Dus nu wilde ze wel weten hoe ze dat kon laten zien op haar nieuwe Senioren Smartphone. Hilariteit alom bij het testen met QR codes, maar na een paar pogingen lukte het iedereen om binnen enkele minuten de juiste app te vinden en een QR code te voorschijn te toveren. Het maakte wel duidelijk hoe kwetsbaar deze groep in de digitale werkelijkheid is. Het systeem van de Corona Check app is voor de digitaal vaardige onder ons soms al een grote ergernis, met wachtrijen en teleurgestelde gezichten als er teveel aanvragen tegelijk zijn. Voor ouderen is de berg waar ze tegenop zien nog veel groter, want al die ingewikkelde toestellen lijken hun eigen leven te leiden.

Wij willen dat ouderen niet alleen digitaal vaardig zijn maar vooral ook veel contact hebben. Daarom hebben we onze configuratie aangepast, op het startscherm staan nieuwe iconen met de benodigde apps. Ook leveren we per direct alle Nederlandse Samsung Smartphones uit met een handleiding voor de Corona Check App en Digid en bevat de Vlaamse handleiding uitleg over Itsme en de CovidSafe app. Gewoon uitgeprint op papier, in grote letters. Daarnaast kunnen onze medewerkers op afstand ondersteunen hoe ouderen de apps moeten instellen, waarbij de privacy voorop staat. Zodra het gaat om wachtwoorden en gebruikersnamen zal de oudere zelfstandig alles invullen. Tot dat moment en direct daarna assisteren we met plezier tot alles werkt.

Namens de helpdesk willen we al die ouderen die we de afgelopen week geholpen hebben veel plezier toewensen aan de rand van het sportveld van hun kleinkind, in restaurants en tijdens een culturele voorstelling. Wij worden er steeds vlotter in om u te helpen, dus bel ons met vragen over deze apps. Al onze nieuwe smartphones zijn geschikt, dus ga erop uit en geniet. Wij vinden dat de overheid het best moeilijk heeft gemaakt voor ouderen, maar als ooit die app niet meer nodig is, wat we allemaal willen, zal er een groep ouderen zijn die door de eis om een Corona bewijs te kunnen tonen eindelijk digitaal ging. Als ze kiezen voor SeniorenTAB en ze merken hoe eenvoudig beeldbellen is, zijn we geslaagd in onze missie. Want wij willen elke oudere iets digitaal vaardiger maken, zodat eenzaamheid doordat je geen contact meer hebt met anderen iets is uit het verleden.

Adroid 2.3 stopt, geen impact voor SeniorenTAB klanten

Android Gingerbread stopt, geen impact voorSeniorenTAB klanten

Kent u mensen met een Android smartphone van voor september 2011? Want gebruikers met Android versie 2.3.7 (Gingerbread) kunnen vanaf vandaag niet meer inloggen in Google diensten, zoals bijvoorbeeld Gmail of de Play Store. Voor SeniorenTAB klanten is er geen actie nodig, alle SeniorenTAB toestellen werken met veel recentere software.

Google kondigde al eerder aan de ondersteuning te gaan stoppen voor Android 2.X, want het is een flinke klus om alle diensten werkende te houden op dit soort sterk verouderde toestellen. Daarom krijgen gebruikers vanaf vandaag op zulke toestellen de melding dat ze beter hun smartphone kunnen vervangen. Dit zijn toestellen zoals de Samsung Galaxy 2 en de HTC Sensation. Als dit soort toestellen nog in gebruik zijn, is dit vaak een krijgertje, een oud toestel wat door is gegeven. Soms zijn dat ouderen, die wellicht schrikken van de melding van het bericht van Google.  

Kent u nog ouderen die zo’n oude smartphone hebben en wat huiverig zijn voor die nieuwerwetse toestellen? De overstap naar een modern toestel gaat veel makkelijker met de eenvoudige navigatie en grote iconen van een senioren smartphone. Ze kunnen 30 dagen op proef hun nieuwe smartphone uitproberen, krijgen er een uitgeprinte handleiding bij en mochten ze vragen hebben is er een geduldige, gezellige helpdeskmedewerker die ze te woord staat. Ze zullen versteld staan van de fijne beeldkwaliteit en de eenvoud, maar misschien nog wel het belangrijkste is dat de camera veel beter is zodat contact maken met beeldbellen het gevoel geeft dat je in dezelfde kamer bent.

Een handige app voor automatisch overzetten was er nog niet in 2011, dus om u bij de installatie van het toestel te ondersteunen tijdens het overzetten kunt u in de bestelnotities  de tekst “Gingerbread” meegeven. Dan doen wij in de verzenddoos een gratis geheugenkaart met 32GB geheugen waarmee u alle foto’s uit het oude toestel kunt overzetten naar de SeniorenTAB smartphone. Wil uw familielid liever een senioren tablet in plaats van een smartphone? De actie geldt ook voor SeniorenTAB tablets die u vindt op seniorentablet.nl   

Corona check app seniorentelefoon

Corona check app telefoon voor senioren

Doordat de corona check app voor Nederland en de CovidSafe app voor Vlaanderen verplicht zijn geworden om een kop koffie in een restaurant of café te drinken is er veel vraag naar moderne senioren smartphones waar deze apps op geïnstalleerd kunnen worden. Bestaande senioren smartphones zijn niet allemaal meer geschikt, vooral als de Android versie al wat ouder is. Want de overheid is strikt in de beveiliging van de app en vereist daarom een moderne smartphone.

Omdat ouderen hun smartphone zonder corona check app al ingewikkeld vinden hebben we het voorwerk al voor hen gedaan bij alle smartphones die vanaf vandaag, 28-9-2021, worden uitgeleverd. In het startscherm staat onder “kantoor” al de link naar respectievelijk de Corona Check App of CovidSafe, afhankelijk of u de Vlaamse versie of de Nederlandse kiest. Daarnaast is er een installatie handleiding ingesloten waarbij alle randvoorwaarden ook worden uitgelegd. Hiermee kunt u als begeleider, familielid of mantelzorger, de app op de juiste manier installeren en instellen. Onze helpdesk staat uiteraard klaar voor technische ondersteuning, houdt u het abonnementsnummer bij de hand?    

Welke smartphones zijn geschikt voor CovidSafe en Corona check app?

Alle Samsung en Lenovo seniorentoestellen die vanaf januari 2021 zijn uitgeleverd zijn zonder meer altijd geschikt voor het gebruik van de Corona check app. Dit is direct aan het toestel te zien, want dan is de achtergrond van het startscherm blauw. Toestellen die ouder zijn of van andere merken zijn niet allemaal geschikt, zeker als ze in 2019 of eerder besteld zijn is vaak de Android versie van het toestel niet meer up to date.  Dit is afhankelijk van de hardware en kan niet door ons beïnvloed worden. Heeft u een SeniorenTAB smartphone die niet meer geschikt is om de voor een kop koffie benodigde QR codes te tonen? Neem contact op met onze helpdesk voor zo’n mooie nieuwe Samsung smartphone voor Senioren. Wij adviseren met plezier en geduld welk toestel het beste bij u past en u krijgt bij uw bestelling een klein cadeautje waarmee u nog langer plezier gaat beleven van uw nieuwe smartphone.   

Senioren Smartphone

Senioren Smartphone

Senioren Smartphone

Sinds begin 2017 is de SeniorenTAB op de markt beschikbaar. De SeniorenTAB is ontstaan uit Stichting Bop en het resultaat van jarenlange ervaring met het geven van tablet, mobiele telefoon en computertrainingen aan ouderen.

Door het verzorgen van deze trainingen is een schat aan ervaring opgedaan. Het intensieve contact met de senioren heeft ertoe geleid dat we zowel een tablet - en mobiele telefoon speciaal voor de ouderen hebben ontwikkeld. Hierbij is vooral gelet op hun reacties en de wensen die de senioren hebben aangegeven tijdens de trainingen. Want, zo blijkt, hebben de ouderen hele speciale eisen met betrekking tot de functionaliteit.

Een gewone tablet of mobiele telefoon zijn vaak onnodig ingewikkeld. Naast onze speciaal ontwikkelde SeniorenTab software hebben we gezorgd voor duidelijke service via onze helpdesk en de overzichtelijke handleidingen die ook naar de wensen van de gebruikers zijn gemaakt.

Onze trainingen voor de tablets en mobiele telefoons sluiten hierop naadloos aan. Ouderen ontzorgen, ze digitaal opleiden en hun zorgeloos laten genieten van de mogelijkheden van onze apparaten is waar wij voor staan.

Het team van SeniorenTab is dan ook elke dag bezig om de gebruikers van de tablet en de mobiele telefoon voor senioren te voorzien van de nodige hulp. Dit doen we door de beste ondersteuning te bieden bij het gebruik van de SeniorenTAB of SeniorenMOB. Tevens kunnen we voorzien bij een introductie cursus of een vervolgcursus.
senioren-smartphone11

Wat is een smartphone voor Senioren?

De smartphone voor senioren is een optisch vereenvoudigde smartphone waarop alles is zo is ingesteld dat zelfs een onervaren senior het toestel redelijk zelfstandig kan gebruiken, ook als hij of zij nog nooit een smartphone heeft gebruikt. Bij het in gebruik nemen is wat hulp van een familielid vaak verstandig, omdat er een aantal handelingen moet worden uitgevoerd die daarna nooit meer nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van een code voor toegang of het aanmaken van een google account voor Whatsapp. Daarna neemt onze helpdesk het over en is het toestel steeds meer vertrouwd. 

Op de homepage staan grote iconen, versimpeld, vergroot en alle noodzakelijke apps zijn vooraf geïnstalleerd. Ingewikkelde bedieningsopties, zoals swipen, zijn uitgeschakeld. Deze functie is vervangen door de heen- en terug pijlen. Een senioren smartphone heeft alle opties op het apparaat wel aanwezig: Je kan er mee internetten, emaillen, berichten sturen en foto’s maken net als een normale smartphone. Het verschil zit in de layout, de bediening maar vooral ook de service. Want een senior hoeft niemand lastig te vallen met vragen maar kan terecht bij onze klantenservice die erop is ingesteld om ruim de tijd te nemen voor vragen. Ook kunnen zij hulp op afstand bieden bij het gebruik, uiteraard alleen op aanvraag. Daardoor is de drempel om het toestel te gebruiken prettig laag. 

Een senioren smartphone is meer dan alleen grote iconen: Wij, Benmedia Group BV, hebben jaren ervaring met digivaardigheid bij ouderen door onze pc- en tablet trainingen voor ouderen. Al die ervaringen, ideeën en feedback van onze cursisten hebben wij meegenomen in de ontwikkeling van onze SeniorenTab software die op de senioren smartphone staat geïnstalleerd.

Alles wat de oudere gebruiker nodig heeft staat in grote iconen duidelijk zichtbaar in beeld en is heel makkelijk te bedienen. Met 1 vinger kunnen ze iedere functie openen en gebruiken. Welke apps worden het meest gebruikt door senioren ? Beeldbellen via Whatsapp, zorgapps zoals medicijn inname checks of de trombosedienst, email, nieuws en het weer. Veel daarvan, zo niet alle, zijn vooraf geïnstalleerd en kunnen niet per ongeluk verwijderd worden. Duidelijk, eenvoudig en overzichtelijk. Precies zo, dat er geen stress of angst door het gebruik kan ontstaan.

Iedere Senioren Smartphone of, ook een product van Benmedia Group, de SeniorenTablet wordt geleverd met een duidelijke geprinte handleiding. Onze geduldige helpdesk is beschikbaar voor telefonische hulp bij technische vragen. Ook op afstand kunnen zij de smartphones en tablets benaderen om te helpen, na toestemming. 

Voor wie is een senioren smartphone geschikt?

Het is vooraf moeilijk te voorspellen of een senioren smartphone gaat bevallen. Wij hebben als missie om zoveel mogelijk ouderen digitaal contact te bieden.  We werken daarom met en 30 dagen op proef garantie, onder goede voorwaarden. Dus als de smartphone niet gebruikt zou worden stuurt u het toestel in de originele verpakking terug en storten wij u het geld terug. Maar dan heeft u het wel geprobeerd! 

Onze ervaring is dat meer dan 95% van de ouderen, met wat hulp, het toestel gaat gebruiken in meer of mindere mate. Sommigen vinden het uiteindelijk erg prettig, anderen blijven wat huiverig. Hou de verwachtingen relatief laag en zet het apparaat bijvoorbeeld niet uit maar op sluimerstand bij geen gebruik. Hoe makkelijker het direct vertrouwde startscherm verschijnt, hoe beter. Voor geïnteresseerde ouderen is er de beschermde leeromgeving, waar ze in grote letters, video of met gesproken uitleg kunnen zien hoe apps werken. De handleiding ligt in het begin open naast het apparaat, daarom is deze op A4 formaat. De handleiding heeft bewust een wat oubollige jaren 80 uitstraling, alles om uw vader of moeder op weg te helpen die eerste horden op weg naar het eerste beeldbel gesprek zelf te laten doen. Als ze de kleinkinderen of familie eenmaal gesproken hebben willen ze niet meer anders.     

veilieg-thuis-senioren8p

Houd Uw Dierbaren dichtbij

Het contact houden met je ouders, opa en oma maar ook met andere ouderen in je omgeving is nu extra lastig. Je gevoel zegt dat je er heen moet gaan, maar toch weet je dat het lastig is en dat je voor ieders gezondheid moet zorgen. Natuurlijk willen we vaker bij elkaar zijn om elkaar te steunen en te helpen waar het kan.


Door het gebruik van de senioren smartphone en tablets kunnen ook de ouderen / senioren makkelijk (beeld) bellen en tekst berichten versturen. Ook kunnen ze de foto’s en video’s die jullie gemaakt hebben ontvangen en ze bekijken. Onze tablets zijn juist gemaakt zodat diegene die minder bekend zijn met het gebruiksgemak handig, snel en overzichtelijk digitaal contact houden.


De duidelijke menu structuur met grote iconen maken het gebruik juist zorgeloos. Hierdoor ontstaat geen weerstand tegen het gebruiken van de smartphone of tablet en kunnen jullie elkaar zien en spreken wanneer je maar zou willen. Deel je mooiste momenten moeiteloos en geniet van de ervaringen die jullie beleven.


Mooie foto gemaakt? Leuke video van de huisdieren? Kinderen hebben iets te vieren? Spelletjes avond? Of zelfs met elkaar op afstand een diner afspraak maken? Alles kan met onze Senioren Smartphone.

112-storingN

Ouderen niet langer de dupe van een 112-storing

Senioren smartphone Samsung

Ouderen zijn het meest afhankelijk van een goed en snel contact met 112. Het is wrang dat juist díe groep het meest te lijden had van het recente uitvallen van het alarmnummer. Heel veel ouderen hebben geen smartphone en dus waren zij niet op de hoogte van wat er aan de hand was en wat de alternatieven waren. De verantwoordelijkheid voor een inclusieve samenleving ligt grotendeels bij de overheid. Zij zal er voor moeten zorgen dat ook ouderen deel uitmaken van de digitale samenleving. Het goede nieuws is dat dit gewoon mogelijk is. Er is inmiddels een ruime ervaring opgebouwd in het digitaal vaardig maken van ouderen. Met instructie en support die is afgestemd op de persoonlijke leervaardigheid. En met smartphones en tablets die eenvoudig te bedienen zijn en op basis van persoonlijke wensen zijn ingericht. Het blijkt dat digitaal vaardige ouderen gezonder en levenslustiger zijn en dat de mantelzorgers sterk worden ontlast. Ook het contract met instanties en de gezondheidszorg verloopt vele malen beter.